2016. augusztus 16.

15. nap: Stockholm, Városháza, Vasa múzeum

E nap a fővárosba, Stockholmba látogattunk el busszal Uppsalából.
Utunkat a 8 millió vörös téglából épült Városháza megtekintésével kezdtük.



A Városháza idegenvezetővel látogatható, ennek egyik hátránya, hogy nem jut mindenre sok idő rendesen végignézni, lefotózni, így minden teremről (az Ovális teremben nem is lehetett fotózni) nem lett kép.

A Kék Terem, ahol minden év december 10-én tartják a Nobel-díj átadó utáni díszvacsorát.


Tanácsterem. A gerendázott mennyezeten található festést úgy tervezték, hogy a viking hosszú házra emlékeztessen.

A híres Aranyterem, amelyek a svéd történelmet mutatják be. A képek több, mint 18 millió arany és üveg mozaikdarabból készültek.

Az élet menete születéstől a halálig.

A trónon a Mälaren-tó királynője ül - aki Stockholmot testesíti meg emberi alakban - és mellette a világ más tájainak alakjai és épületei láthatóak.



Sajnos a toronyba nem sikerült feljutni, elég nagy sor volt, inkább sétáltunk ehelyett a városban.



Templombelső.

A Sergel-tér és a Crystal obeliszk.



Úton a Vasa múzeum felé.


Távolról már látható a Vasa múzeum épülete az árbócokkal.






Tengerjáró hajók a kikötőben.






A Vasa hajó egy svéd sorhajó volt, melyet II. Gusztáv Adolf svéd király megrendelésére építettek 1626 és 1628 között. Az eredeti tervtől eltérően több módosítást is végeztek építés közben az amúgy is hatalmas hajón, így módosult a hajó stabilitása. Igazából eléggé kapkodva készült, nem figyeltek oda sok mindenre, így borítékolható volt, hogy nem lesz hosszú életű.
1628. augusztus 10-én indult első útjára Stockholmból. Egy hirtelen jött széllökés a hajót megbillentette, az ágyúnyílások nyitva voltak, így ott be tudott ömleni a víz. A hajó a kikötő közepén süllyedt el, 50 matróz vesztette életét. A következő években több értékes tárgyat, pl. az ágyúkat a felszínre hozták, de maga a hajótest lent maradt egészen 1961-ig. Ekkor emelték ki a hajót a vízből, melyet akkoriban a TV is élőben közvetített. A hajóra amúgy 1956-ban akadtak rá véletlenül egy építkezés során. A Vasa hajót kiemelése után elszállították és köré egy múzeumot építettek, mely 1990-ben nyitotta meg kapuit.




Nagyon jól meg van csinálva a kiállítás, több szinten is körbe lehet járni a hajót, részletesen bemutatnak mindent az építéstől kezdve egészen a későbbi kiemelésen át.






A díszes, részletesen kidolgozott tat.

A Vasa akkor és most.


Ilyen kis maketteken mutatják be, hogyan történt a hajótest kiemelése az iszapból.

A hajó belső elrendezése.

A legmagasabb szintről jó rálátás nyílik a fedélzetre.





Nincsenek megjegyzések: